jan 18, 2021

JONGEREN BEREIKEN: MET TIKTOK, INSTAGRAM REELS OF TRILLER?

geschreven door Romana De Bruyne

Grote ogen. Blikken schieten vluchtig links naar rechts. Het publiek haakt vol spanning zijn vingers in de armleuning. Net wanneer TikTok tussen de porseleinen potten van de mainstream op het podium schuifelt als hét social medium voor jongeren, walsen Trump en Zuckerberg de tent plat. “Niet met mijn gegevens!” grijpt Trump TikTok bij de haren,  terwijl Zuckerberg loopt op de achtergrond met een Reels pancarte in de lucht.

Op de achterste rij kijkt Triller nieuwsgierig naar het tafereel. Is het aan deze social video-sharing app om in te grijpen?

TikTok in het kort 

TikTok is een video-app waarop je video’s van maximaal 1 minuut kan uploaden of maken met verschillende filters, effecten en audiobestanden. De content varieert van dans, zang en DIY tot reizen, lifehacks, humoristische sketches en reactievideo’s. 

In verschillende landen heeft TikTok Facebook al van de troon gestoten en ook in Vlaanderen kende TikTok een gigantische stijging tijdens de lockdown

Gebruik van TikTok in Vlaanderen

Gebruik van TikTok in Vlaanderen tijdens de lockdown (Imec en UGent, 2020)

Met het meeste aantal gebruikers in de leeftijdscategorie tussen 15 en 24 jaar, hopen vooral jongvolwassenen dat hun content opgepikt wordt. Dat doen ze door hashtags te gebruiken, zoals de algemene #foryou waarmee je op de hoofdpagina van het platform komt, en deel te nemen aan “challenges”. Dat zijn opdrachten die enkele weken viraal gaan onder een hashtag en waarvan gebruikers hun eigen versie filmen. 

Nieuw is deze social video-sharing app niet. De originele app, Musical.ly, werd in 2017 overgekocht door het Chinese ByteDance. Daarna werd het versmolten met de plaatselijke video-app Douyin. Voor niet-Chinese gebruikers werd het dan uiteindelijk TikTok. Ook de formule is niet nieuw, want eerder was Vine dé place to be voor korte entertainment video’s. 

The viral grail

Met relatief weinig gebruikers in België en een maagdelijk wit algoritme, is viraal gaan tot nu toe nog redelijk makkelijk geweest. Met de korte video’s loopt het aantal videoweergaven hoog op en regent het al snel reacties. Het volgersaantal doet er dan ook niet toe – de ingrediënten voor TikTok succes zijn een poedermix van een consistent uploadschema, een duidelijk thema, relevante hashtags/captions die inhaken op challenges en een luchtige versie van je o-zo mooie zelf.

Achter de schermen worden ook allerlei dingen in gang gezet om de rankings te spijzen. Recent nog onthulde TikTok zijn algoritmegeheimen. De grootste ranking factor is de video completion rate. 

Hoe je verleid wordt om een video uit te kijken vraag je? Hier zie je hoe de TikTok feed werkt. Kort door de bocht toont TikTok jou 8 populaire video’s. Op basis van wat jou het meest interessant lijkt (door volledige videoweergaven en interactie), zal je gelijkaardige video’s (door captions en hashtags) te zien krijgen. Gooi daarbij nog je taal- en landinstellingen in de mix én mensen die hetzelfde leuk vinden als jij, en 3 uur later zit je nog steeds breinloos te swipen door TikTok filmpjes. 

Is het echt de plaats des onheils?

Mensen die het platform niet gebruiken reageren vaak vol argwaan en met een neergebogen je m’en fous op TikTok. Ze kennen het platform niet of zijn amper op de hoogte dat zoon- of dochterlief bijna dagelijks op de app actief is. En hoewel de grens tussen kwaliteit en kwantiteit flinterdun is, viert de bruisende creativiteit van deze nillieskinderen op de app hoogtij. 

TikTok is niet zomaar een spelletje op een smartphone of een secundair kanaal om je YouTube filmpjes op te dumpen. Het is een volwaardig medium waar creativiteit broeit en jongerentrends geboren worden. 

De app dus neersabelen uit onwetendheid is een dick move. In een wereld waar technologie de overhand neemt, is het juist aan te moedigen dat nieuwe generaties hun creatieve zijde verkennen. Aanstekelijke concepten uitdenken, content maken die blijft plakken… Dàt gaat in enkele jaren het verschil maken. Dat gebruikers soms keihard op hun smoel gaan, is normaal. Tenzij je ontkent dat oversharing of albums vol sepia selfies ooit in de prille jaren van Facebook hebben plaatsgevonden. 

TikTok is het lanceerplatform voor nieuwe hypes, muziek en producten. Slechts enkele influencers hoeven maar een rage te starten om een groot deel van de Vlaamse TikTokgebruikers te laten meespringen op de kar. Zien en gezien worden. Daar draait het om. Liefst met content die eigen is aan het platform. Content doorposten vanuit andere kanalen (en omgekeerd) is dus een no-go. Zelfs al maken sommige TikToksterren zich er soms schuldig aan.

Uit een commercieel oogpunt is TikTok voor bedrijven ook interessant. Denk maar aan:

  • awareness campagnes voor een segment dat je nu misschien amper bereikt (al dan niet met branded hashtags)
  • tonnen user-generated content die de authenticiteit van je merk versterken 
  • verhoogde betrokkenheid met je trouwste fans (bijv. met reactievideo’s)
  • je rekrutering kracht bij te zetten door een persoonlijke kijk op je bedrijfscultuur
  • advertenties voor visibiliteit of websiteverkeer met in-feed advertising, branded take-overs of lenses

Onderschat dat niet. Observeren, leren en anticiperen! 

De competitie met Instagram Reels en Triller

De populariteit van de app is ook andere techbedrijven niet ontgaan. Zo zijn er op de markt vele vergelijkbare  social video-sharing apps te vinden die met audio en effecten aan de slag gaan: 

  • Instagram Reels (nieuwe functie binnen Instagram)
  • Triller (gelijkaardige app met minder bewerkingsmogelijkheden)
  • Byte (app voor 6-seconden video’s dat opgericht werd door de co-founder van Vine)
  • Zynn (1-op-1 replica van TikTok dat intussen werd verwijderd)
  • Clash (app voor 21-seconden video’s met eigen audio maar zonder audiobibliotheek)

Instagram Reels

Met akelig wat bestaande gebruikers en een prominente geschiedenis van alles te kopiëren van concurrenten, lijkt vooral Instagram Reels een goed alternatief op de Vlaamse smartphone. De knop om Instagram te openen is aanwezig. Je vrienden en kennissen zijn er al. Je krijgt er gewoon extra “Discover” ruimte bovenop om nieuwe mensen aan te spreken.

Wie groot is op Instagram, heeft er een nieuwe manier van content delen bij. Een welgekomen zet van Instagram, want die eindeloze feed van korte video’s zou wel eens aanstekelijker kunnen werken dan hun flauwe IGTV formaat. Ook bedrijven en creators zullen weldra meerdere commerciële functies terugvinden. Zo wordt Instagram Shopping momenteel getest op Reels.  

Aan de andere kant is het algoritme  complexer. Dat maakt het voor nieuwe gebruikers moeilijker om te groeien bij een nieuw publiek. Ook zijn de video’s maximaal 30 seconden lang in plaats van 1 minuut, dus je boodschap moét raak zijn. 

Het grootste probleem van de app is echter de leeftijd. Steeds meer 40-plussers vinden hun weg naar het Instagram platform, terwijl jongeren juist massaal afhaken (lees: passiever worden). De vraag is dus nog maar of Reels een voldoende sterk argument is om hen terug te krijgen.

Triller

Triller is in Vlaanderen praktisch onontgonnen terrein. Dit terwijl de app al sinds 2015 op de markt is en al redelijk wat internationale beroemdheden onder zijn volgers mag rekenen. De app heeft creatieve A.I. videobewerking als core, al heb je als gebruiker minder mogelijkheden dan bij TikTok of Instagram Reels. Daar krijg je wel een videolengte van maximaal 1 minuut voor in de plaats.

Net als TikTok, kan je op Triller met een frisse lei starten en een geheel nieuw publiek aanspreken. De focus ligt op entertainment i.p.v. connectie. Niets moet, alles mag. Dat maakt het des te charmanter voor mensen die het soms overgepolijste karakter van rivaal Instagram links willen laten liggen en hun creativiteit willen laten zegevieren.     

Wie wint de battle?

Voor een nieuwe doelgroep te bereiken die los staat van je bestaande online persona, ben je het best af met TikTok of Triller. Wil je liever cateren aan een bestaand en/of ouder publiek, dan is Instagram Reels een sterk alternatief. Zeker als je ook niet alleen afhankelijk wilt zijn van video. 

Het soort content heeft ook wat in de pap te brokken. TikTok dekt meer interesses af dan gelijk welke andere app. Terwijl Instagram Reels beauty, fashion en travel claimt, vind je op Triller vooral muziek en dans terug. Ook lijkt Triller momenteel maar op een beperkte populariteit in België te rekenen. Ik zie het dus eerder als een ‘of/of’-verhaal dan een ‘en’-verhaal. Want mocht TikTok wegvallen, dan zijn er veel gaten om te vullen. Het is aan jou om uit te maken welke app voor jou de lading dekt. 

(In) de ban van TikTok

Aja, dat ene addertje onder het gras. TikTok ligt al even onder vuur omdat ByteDance wordt beticht van gegevens door te spelen aan de Chinese overheid. Dat is dik tegen de zin van landen zoals de Verenigde Staten, Australië en India. Zij vrezen dat de data en privacy van hun burgers op het spel worden gezet voor Chinese propaganda. 

India verbood de app al, terwijl in de V.S. Walmart en Oracle druk onderhandelen met ByteDance om de app onder te brengen in een nieuwe vennootschap. ‘TikTok Global‘ zou de overkoepelende internationale activiteiten overzien vanuit een hoofdkwartier in de V.S. Daarover weten we pas meer op 12 november 2020.

De potentiële ban is geen leuk nieuws voor gebruikers die dankzij TikTok groot zijn geworden. Maar ondanks dat TikTok de “spionage” blijft ontkennen, blijft de hele kwestie een politiek wespennest, waaraan gebruikers weinig kunnen doen. 

Data is één van de belangrijkste valuta’s ter wereld. Niemand wil die pot goud afstaan. En ‘ons kent ons’ is noodzakelijk voor die machtspositie.

Dat Facebook met de TikTok copy paste ‘Instagram Reels’ hijgt in de oren van Trump op het moment dat knopen doorgehakt moeten worden, is niet uitzonderlijk. Alleen hoogst ironisch omdat het bedrijf nota bene zelf vaak negatief in het daglicht wordt geplaatst rond datamisbruik. Dat TikTok en tal van andere Chinese apps geband worden in India, net wanneer ze hun eigen techsector willen boosten, doet ook geen wenkbrauwen fronsen. 

Of de recente ontwikkelingen rond TikTok ook bij ons in België een ban zullen opleveren, valt echter nog af te wachten. Politici hebben belangrijkere klussen te klaren. De doorsnee Vlaming spuwt intussen in volle verontwaardiging zijn gal uit over de app, al doven de verwijten in stilte uit. De jeugd en Kelly Pfaff doen in de tussentijd wel lustig voort met hartjes verzamelen. 

PSSST, MEER VAN DEZE BLOGBERICHTEN?

Laat  je e-mail achter en ontvang een update telkens ik een blog rond social media of content marketing de wereld in stuur. Dat is lekker sporadisch en dus al zeker geen spam.