feb 1, 2019

Hoe bereik je Millennials en Digital Natives op social media?

geschreven door Romana De Bruyne

Ik ben 24 jaar, kijk naar het o-zo goedkope Netflix, scroll verveeld door mijn newsfeed op Facebook en stuur lachende kakskes naar vrienden via WhatsApp. Voilà, meet me – de stereotiepe "jeugd van tegenwoordig". Geboren in het jaar 1995, de semi-exacte scheidingslijn tussen de Millennials en de Digital Natives. En hoewel beide generaties al een tijd lang twee vaten vol opportuniteiten betekenen, hebben slechts weinig bedrijven voeling met hen. Net daarom schotel ik je 7 social media tips voor waarmee je het tij alsnog kunt keren. 


Wie zijn de millennials en de digital natives?

Millennials aka "gen Y"

Geen kat die een exacte tijdsperiode op de Millennials weet te kleven, dus ik hou het op mensen die ongeveer geboren zijn tussen ‘80 en ‘00.

Het is een generatie die opgroeide terwijl technologische ontwikkelingen en disruptieve businessmodellen druppelsgewijs hun weg vonden naar de massa. Als ware homo sceptici keken ze, als eersten in hun soort, argwanend naar de talloze reclameboodschappen die uit het niets voorbij raasden. Dus reageerden ze met "Oké, 't is goed. Maar wij bepalen wanneer we welke soort content willen zien." En dus pasten de marketeers zich aan. De ene al meer succesvol dan de andere.

Digital Natives aka "gen Z"

Flash forward naar enkele jaren later. Geboren tussen de eerste PlayStations en dvd’s, opgegroeid met buzzers op MSN en momenteel dartelend met ultradunne smart devices die je nooit zou hebben gekregen toen je zo oud was als hen. De Digital Natives zagen het levenslicht middenin of na de o-zo foute jaren ‘90, lazen in Joepie over de knipperlichtrelatie tussen Selena Gomez en Justin Bieber en lachen je anno 2019 vierkant uit als je het woord "diskettes" nostalgisch in de conversatie smijt.  

Hun wereld draait om het instant en continu verbonden zijn met hun smartphone. Die goeie ouwe tijd van de inbelverbinding kennen ze niet, en dus gaat hun nekhaar spontaan overeind staan bij laadschermen die net iets te lang duren. Om nog maar over bedrijven wiens online aanwezigheid gedateerd of onbestaand is, nog maar te zwijgen. Traditionele marketeers zien hen daarom als een stelletje moeilijk doeners, daarentegen zien hedendaagse marketeers in hen een schatkist aan potentieel.

Wat millennials en digital natives gemeen hebben

Hun geboortejaar mag dan wel wat verschillen, maar als je tussen de lijnen door leest, vertonen ze best wel nog enkele sterke gelijkenissen:

  • Ze hebben meer voeling met internet en technologie dan voorgaande generaties
  • Ze plakken vast aan hun smartphone (al kunnen ze een detox ook wel appreciëren)
  • Ze stellen personalisatie in sterke mate op prijs
  • Ze doen volledig of grotendeels hun research online
  • Ze houden het graag realistisch en geloofwaardig en verwachten hetzelfde van merken/bedrijven
  • Ze willen geen woorden, maar daden
  • Ze zijn weinig tot niet merkentrouw door het overaanbod online

"Is er dan echt geen verschil?" hoor ik je denken. Wel, de Digital Natives zou je naar mijn mening gewoon kunnen omschrijven als de betere uitgave van de Millennials, “de 2.0 versie” zeg maar. Natuurlijk niet op elk gebied, maar wel wat betreft het gebruik van social media. Waar bij Millennials dikwijls het over-sharing alarm durft te loeien, kunnen Digital Natives beter selecteren wat ze op welk kanaal posten en maken ze meer gebruik van one-to-one messaging apps zoals WhatsApp en Messenger. Een niet onbelangrijke trend vandaag de dag.

Hoe bereik je beide doelgroepen?

Op die enkele verschillen na, kan je dus wel stellen dat Gen Y en Gen Z heel wat gelijkenissen vertonen die zich uiten in een gelijkaardige online marketing strategie. Vandaar dat ik je nu 8 tips voorschotel waarmee je beide doelgroepen efficiënt kunt bereiken. 

Ben je er klaar voor? Let’s go:

1. Zet in op sociale groepen 

Ietwat contradictorisch met deze blog, maar wel een feit: een hele generatie gaan beschouwen als één homogene groep is gewoonweg fout. Segmenteer als je goede resultaten wil behalen. 

Focus niet alleen op leeftijd, maar ook op de sociale groepen waarin ze zich bevinden. De generaties van nu zijn meer etnisch divers, wijken steeds vaker af van de standaard gezinssamenstellingen en durven zich meer te uiten over bepaalde standpunten en hun alternatieve levenswijzen. Deze micro-communities brengen heel wat opportuniteiten mee. 

Zo kan een verzekeringskantoor zich richten op een campagne rond de familiale verzekering voor alleenstaanden met kinderen of voor gezinssituaties met een plusmama of -papa. Een restaurant daarentegen kan dan weer bepaalde gerechten in de kijker zetten voor veganisten. De mogelijkheden zijn dus eindeloos - op voorwaarde dat je relevant blijft. 

2. investeer in ervaringen, niet in aanbiedingen 

Ervaringen promoten op Instagram Stories

“Kortingen aan 30%!”, “Koop dit en krijg gratis dat!”, “Gebruik deze code en krijg 15% op je aankoop!”… Aah, aanbiedingen. Heerlijk.

Of toch niet. 

Waar vroeger prijs een belangrijke P was in de marketing mix, is dit voor Millennials en Digital Natives heel wat anders. Aanbiedingen zijn dan wel mooi meegenomen, de focus ligt nu eerder op experience. Want hoewel beide generaties verslaafd zijn aan hun devices, weten ze echte ervaringen die hen daar van lostrekken, meer te appreciëren.  

En we kunnen er niet van onderuit: achteraf moeten die reisjes, brunches of paintball-avondjes wel per se op Instagram en Snapchat verschijnen. 

Merken kunnen daarop inspelen door zelf ook content op Instagram te gaan posten die eerder experience-based is. Ongetwijfeld dat je met deze ervaringen, waarmee de "jeugd van tegenwoordig" zich identificeert, een sterkere indruk nalaat op hen. 

3. Zet actief in op mobiel

Ze staan ermee op en ze gaan ermee slapen. Smartphones zijn overal en worden steeds geavanceerder (hallo, Samsung met vier camera's!). Het zou dus een no-brainer moeten zijn dat je je social media in een mobile-friendly jasje steekt. Enkele tips:

  • Experimenteer met verticale video's en zorg voor een ondertiteling die groot genoeg is;
  • Vermijd tekst op afbeeldingen of hou het minimaal en leesbaar;
  • Schrijf advertentietekst vanuit de mobile preview zodat je zeker bent dat alles getoond wordt.

4. Maak gebruik van brand advocates

Sociale media zijn een dagdagelijkse tool geworden waarmee gebruikers instant op de hoogte blijven van het laatste nieuws, zoeken naar informatie en conversaties voeren met hun peers. Het is vooral dat laatste puntje waarop je makkelijk kan inspelen.

Werk samen met brand advocates die met plezier jouw bedrijf promoten bij hun vrienden en familie. Deze loyale fans stellen je in staat om shares, likes en uiteindelijk zelfs aankopen te beïnvloeden bij een geheel nieuwe doelgroep die jij anders moeilijk zou kunnen bereiken. Al zeker omdat ze de geloofwaardigheid en connectie verhogen waar je als bedrijf anders mee zou sukkelen. Je zal zien dat het hoogwaardige kwaliteit zal opleveren (voor een spotprijs).

5. Betrek je doelgroep in je communicatie

Om de brand advocates van puntje 4 aan te trekken, zet je best in op engagement met je doelgroep. En wat is daar beter voor dan user-generated content of dingen zoals polls, quizzes of question cards? Zo houden Gen Y en Gen Z ervan om samen te co-creëren.

Door hen te betrekken kan je inzichten verzamelen in hoe zij je merk ervaren, nieuwe productideeën opdoen, meer naambekendheid genereren en uiteindelijk kwalitatievere marketing campagnes maken. Op Instagram Stories en Facebook alleszins mogelijkheden genoeg!

poll

6. Wees kort, krachtig en visueel

Hou er rekening mee dat Millennials en Digital Natives zijn opgegroeid in een wereld waar informatie eindeloos is en tijd beperkt. Daardoor gaan ze sneller scrollen, filteren én (tussentijds) overschakelen op andere devices. Dus hoe zorg je er dan voor dat er voor jouw merk toch nog een moment vrij is?

KRACHTIGE VISUALS

Zorg dat je een bericht met foto hebt dat snel, to-the-point, visueel en in de taal van de Millennial / Digital Native is. Schuw zeker ook emoji's niet, maar wees voorzichtig met het gebruik ervan. Het laatste wat je wil, is dat je overkomt als de vader die ‘blits’ of ‘cool’ probeert te zijn.  

HAPKLARE VIDEO’S

Korte krachtige video content werkt. Wist je bijvoorbeeld dat filmpjes in de eerste 30 seconden zelfs het meest engagement opleveren? Maar hoe bereik je dat? De 5 gouden regels:

  • Gebruik humor
  • Hou het kort
  • Maak het relevant
  • Maak het memorabel
  • Gebruik emotie

In het geval van Facebook moet je  wel rekening houden met de stille autoplay-functie. Zorg dus dat je muziek niet de overheersende factor is binnen je filmpje én dat er ondertiteling wordt gebruikt om de kijker doorheen je video te begeleiden!  

7. Omarm onafhankelijkheid met content marketing

Zelf hotels zoeken, vliegtuigtickets reserveren en uitstapjes plannen in plaats van beroep te doen op een reisbureau? Ik beken, I’m guilty. Maar niet alleen ik zoek eigenhandig informatie. Mijn leeftijdsgenoten doen dat ook. 

De enige manier hoe je dat kunt bestrijden? 

Door te zorgen dat je hun research makkelijker maakt en gratis informatie weggeeft. Hence het content marketing gegeven. Het is dan wel een vrij uitgeholde vorm van marketing, het is en blijft de manier bij uitstek om je doelgroep te bereiken en raakvlakken te verzamelen. Je kan bijvoorbeeld content maken over:

  • Specifieke noden of problemen van je doelgroep
  • Tips & tricks (op vlak van seizoen, bepaalde situaties, staat van het product…)
  • Trends binnen je sector
  • Nieuws over je bedrijf
  • Cases van tevreden klanten of samenwerkingen met mogelijke leveranciers

De key takeaways

Ik hoop dat je nu geleerd hebt dat Millennials en Digital Natives bereiken niet per se moeilijk hoeft te zijn. Zorg gewoon dat je met mijn 7 tips in het achterhoofd krachtige content creëert die relevant is voor specifieke segmenten en de jeugd van tegenwoordig aanzet om met jou én over jou te praten.

Geen standaard promotie-aanbiedingen dus, maar eerder leuke foto's en video's die hun korte aandachtsbubbel doorprikken. Het liefst van al het materiaal dat je samen met je communities gecreëerd hebt. Zo ben ik er zeker van dat je marketing objectieven behaald zullen worden!  

Dit artikel verscheen origineel als 8 social media tips om millennials en digital natives te bereiken op de website van Invisible Puppy. De versie die je nu bekijkt, is geactualiseerd op maandag 6 mei 2019. 

PSSST, MEER VAN DEZE BLOGBERICHTEN?

Laat  je e-mail achter en ontvang een update telkens ik een blog rond social media of content marketing de wereld in stuur. Dat is ongeveer eentje per maand.