jan 7, 2019

Wanneer we social media omruilen voor social messaging

geschreven door Romana De Bruyne

Op social media worden we continu bestookt met prikkels. Van kattenfoto's en memes waarin je getagd wordt tot fake events zoals het WK Schnitzel Gooien (of is het dan toch echt?). Interessante content verdwijnt à la minute in de vergetelheid terwijl irrelevante berichten social media domineren. En toegegeven, dat wordt me te veel.

Dus wat doe ik (zoals vele anderen) als het allemaal te veel wordt?

Juist ja, ik zoek andere platformen op.

En laat me je daarover meer vertellen.


De verschuiving van social media naar dark social

Steek je hand in de lucht als je op meerdere social media kanalen aanwezig bent. Grote kans dat dat zo is, nietwaar? 80% van de Belgen is immers actief op de grote jongens YouTube en Facebook

Toch valt er jou wellicht iets op tegenover vroeger.

Alsmaar meer mensen trekken weg van grote favoriet Facebook. Niet dat ze hun profiel verwijderen - nee hoor - maar wel wat betreft hun activiteit op het sociaal medium. En dat heeft zo zijn redenen:

1. Social media zijn in essentie allang niet "social" meer

Wat een evolutie maakte "socialmediakanaal" Facebook mee. Vroeger plaatste iedereen een update naar hun vrienden, nu is je tijdlijn aangekoekt met memes, wedstrijden en reclame. Massaal wordt het digitale onkruid geliket, gedeeld, becommentarieerd of worden er mensen getagd. Waarom zelfs, wanneer het merendeel van de gebruikers deze content repetitief en oninteressant vindt?

Maar dat had tenminste nog een sociaal karakter in de eerste plaats.

Nu is Facebook een platform waarop je door nieuws scrolt, tweedehands artikelen verkoopt, vacatures plaatst en geld kunt ontvangen en versturen. Dat allemaal omdat Facebook wil dat je liefst zo lang mogelijk op het platform blijft plakken. Daar gaat Facebook zelfs ver in. YouTube video's worden opgeslorpt in je tijdlijn, terwijl native content de benen spreidt. Tenzij je veel cash naar Suikerdwerg gooit en investeert in advertenties. 

2. Privacy is the new black

Als tweede puntje, zitten we nog opgezadeld met enkele privacy-schandaaltjes. Niet onlogisch: Facebook (achter)volgt je. Samen met talloze derde partijen. En dat is ook niet moeilijk. Even scrollen door je tijdlijn en iedereen weet alles over je. Reden te meer dus waarom mensen liever minder delen met de wijde wereld en naar private social messaging apps, ofwel dark social, overschakelen.

Daarnaast raken jongeren verveeld. Als early adopters van Facebook en Instagram, zien ze met lede ogen toe hoe oma meekijkt over hun schouder. Want ja - iedereen is er intussen op aanwezig. Resultaat: ze gaan naarstig op zoek naar nieuwe platformen waarin ze in alle rust met hun vrienden kunnen communiceren en oma hun online imago niet kan schaden.

3. Social messaging apps winnen aan populariteit

Als laatste kan je er ook niet om heen dat Facebook en Youtube intussen al op de voet gevolgd worden door social messaging apps Messenger (62%) en WhatsApp (54%). Enerzijds door de redenen die ik zojuist opsomde, anderzijds omdat het mobiel gebruik volledig ingeburgerd is en apps al deze dus heel voor de hand liggend zijn.

Ook zorgen messaging apps ervoor dat je een kwaliteitsvol one-to-one contact kunt hebben. Geen onnodige tierlantijnen dus, enkel communicatie in zijn zuiverste vorm. Met een occasioneel lachend kakske weliswaar. 

What's in it for me en mijn socialmediastrategie?

De sterkte van messaging apps ligt ongetwijfeld in het persoonlijk contact. Niet enkel met vrienden of familie, maar ook met merken of bedrijven. Want wat is er beter voor een goede klantenbinding dan een persoonlijke benadering die zorgt voor een betere service en ervaring? Een blik op de voordelen:

+ Kwaliteitsvolle customer support

Bij social messaging apps bestaat marketing niet uit het promoten van je product, maar uit het bieden van gepersonaliseerde informatie aan individuen uit je doelgroep. Denk daarbij aan het voorbeeld van Hellman's, de mayonaiseproducent die koks inzet op WhatsApp om gebruikers te helpen bij het creatief koken met de restjes die ze hebben liggen in hun koelkast. 

Dit soort apps zijn dus krachtige tijdsefficiënte tools om met je klanten of prospecten in contact te komen en relevante één op één conversaties te voeren. Of hen te helpen met welk probleem ze ook hebben.

Ook chatbots kunnen verademing bieden. Want mensen hebben je nu nodig. Zelfs wanneer jij net de deur achter je hebt gesloten. Een mooi voorbeeld hiervan is KLM, de vliegtuigmaatschappij die real-time vluchtinformatie verstuurd naar hun reizigers. Het enige wat ze nodig hadden? Een opt-in op de site en hup, klaar is kees!

Door gebruik te maken van chatbots kan je hen dus realtime oplossingen bieden die hun leven makkelijker maken. Dat kan zelfs al heel makkelijk: je kan de Messenger bot zelfs aan je website haken of een bedrijfsprofiel met WhatsApp Business aanmaken. Van een allround customer service gesproken! 

Hyperpersoonlijke advertenties

Messenger ads van Happy Socks

De mogelijkheden van WhatsApp en Messenger worden continu uitgebreid. Messenger vereist geen Facebook account meer. Een slimme zet van Zuckerberg om de jongeren alsnog voor zich te winnen. 

Maar een van de meest opmerkelijke functies zijn de Messenger (en weldra WhatsApp) advertenties. In deze blog wordt je stap voor stap uitgelegd hoe je ze opzet. 

Deze kunnen heel krachtig zijn, op voorwaarde dat je ze heel goed benut. Directe advertenties als dit moeten hyperrelevant en persoonlijk zijn. Daarnaast worden ze best slechts sporadisch gebruikt en in de context van interactie. Je wil je doelgroep immers niet te pas en te onpas irriteren of stalken in de inbox waar ze zo waakzaam over zijn.

Enkel dus boodschappen uitzenden als je echt wat te vertellen hebt, beloofd?

Directe integratie met e-commerce & betaalsystemen

Net als met het Chinese WeChat, kan je met Messenger makkelijk geld kan transfereren, eten kan bestellen of producten kunt kopen die in de Catalogus werden opgeladen. Dat levert heel wat opportuniteiten op.  

Maar hoe dan ook, met de diverse social messaging apps voorhanden blijft de vraag natuurlijk: which one will rule them all?  Naar mijn gevoel zal dit afhangen van de mate waarin privacy gerespecteerd wordt en hoe bedrijven social messaging apps inzetten in hun customer journey om hun klanten te bedienen. Vooral op dat laatste heb jij een grote invloed, dus benut het goed!

Ook is het nog even wachten op de meetbaarheid van dergelijke apps. Social messaging is een typisch dark social medium. Het is een plaats waarvan de content die gedeeld wordt amper te analyseren valt omdat het persoonlijke gesprekken omvat. Tools al GetSocial geven al enkele cijfers vrij, maar eenvoudig en volledig te capteren is het zeker niet.

Roepen we dan maar "awoe, weg met social media?"

Social messaging apps winnen dus duidelijk aan populariteit door de toename in mobiel gebruik en de behoefte aan een 1 op 1 persoonlijk contact.  Maar wil dit alles nu zeggen dat we “traditionele” social media overboord moeten gooien? Nee, jij mallerd.

Mensen zijn nog steeds op die kanalen aanwezig en je online presence is meer dan ooit belangrijk. Een bedrijf dat niet gevonden wordt, wordt door jongeren dood verklaard. Ook mag je de kracht van traditioneel social media bereik niet negeren. Kijk maar naar wat de #MeToo discussie teweegbracht.

Maar wees je ervan bewust dat dankzij de oversharing cultuur, de behoefte aan privacy en het veranderde landschap van reguliere social media, mensen opzoek gaan naar alternatieven waarbij ze één op één kunnen communiceren met hun vrienden of familie.

Social messaging apps zoals Messenger en WhatsApp lenen zich daar uitstekend toe. Daar kan je met je socialmediastrategie gretig op inspelen. Hetzij met een uitstekende customer support die 24/7 beschikbaar is, hetzij met een full-on service waarmee je individuen kan informeren en assisteren bij het overgaan tot een aankoop in de app of een betere klantenrelatie kan opbouwen. 

Gegarandeerd het experiment waard, niet?

Dit artikel verscheen origineel als Wanneer je doelgroep privé gaat: van social media naar social messaging op de website van Invisible Puppy. De versie die je nu bekijkt, is geactualiseerd op zondag 24 februari 2019. 

PSSST,
MEER VAN DEZE BLOGBERICHTEN?

Laat  je e-mail achter en ontvang een update telkens ik een blog rond social media of content marketing de wereld in stuur. Dat is ongeveer eentje per maand.